مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 27 بهمن 1401 ساعت 00:222023-02-15بين الملل

تحلیل سفارت آمریکا از قیام 29 بهمن تبریز


به دنبال قیام گسترده مردمی 29 بهمن 1356 در تبریز در چهلم شهدای قم، رژیم پهلوی در اقدامی این قیام را به غیر ایرانیان نسبت داد، سفارت آمریکا مایل بود دلایل کافی و مستند رژیم را درباره دخالت خارجیان در وقایع تبریز بپذیرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از تبریز، روز شنبه 29 بهمن 1356مصادف با چهلم شهدای قم، در تبریز مردم علیه رژیم پهلوی دست به تظاهرات بزرگی زدند که بر اساس منابع تاریخی تا آن زمان بی سابقه بود.

هرچند رژیم سعی داشت این قیام را به عوامل خارجی نسبت دهد، اما تحلیل گران، خصوصا سفارت امریکا تأکید می کنند این قیام توسط مردم علیه رژیم پهلوی و در بزرگداشت چهلم شهدای قم برگزار شد.

    متعاقب قیام مردم تبریز، سولیوان سفیر وقت آمریکا در ایران فوراً گزارشی با جزییات به وزارت امور خارجه امریکا و برخی از سفارتخانه های مهم شان در دنیا مخابره نمود.

به نظر سفارت، قیام مردم تبریز نه تنها مردمی[1] بلکه در ادامه تظاهرات قم و تهران بود.

[2] از این رو سفیر معتقد بود سازماندهی عالی تظاهرکنندگان نشان از یک رهبری واحد داشت[3] و در گزارش های متعدد، واقعه تبریز را تجلی احساسات مذهبی مردم می دانست.

[4] سفارت، تظاهرکنندگان را مسلمان هایی جزء قشر پایین اجتماع قلمداد کرد و تصمیم رهبران مذهبی برای تعطیلی شهر را یک مبارزه مستقیم علیه دولت دانست.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تحلیل سفارت آمریکا از قیام 29 بهمن تبریز

تحلیل سفارت آمریکا از قیام 29 بهمن تبریز