مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 3 اسفند 1401 ساعت 09:402023-02-22سياسي

چرایی وقوع کودتای سوم اسفند 1299 رضاخان


پرداختن به وقایع تاریخی، در قالب تاریخ نقلی، هرچند اهمیت دارد، اما رویکردی ناقص در مطالعات تاریخی است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از روزنامه خراسان، این که ما به نقل یک گزارش، از منابع گوناگون، بسنده کنیم و در پی تحلیل رویداد از زوایای گوناگون و کشف روابط احتمالی میان آن، با جریان ها و وقایع مختلف نباشیم، به نتیجه ای که بتواند جنبه کاربردی داشته باشد، منتج نمی شود.

آن چه علم تاریخ را از حصار داستان گویی و نقّالی بیرون می آورد، اهتمام به کشف روابط منطقی، میان حوادثی است که شواهد آن از طریق منابع مختلف به دست ما می رسد.

کودتای سوم اسفند 1299 یکی از رویداد های بسیار مهم تاریخ معاصر ایران محسوب می شود، رویدادی که باید آن را سرآغاز وقایعی سلسله وار بدانیم که موجب بروز چالش های بنیادین فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در ایران شد.

ادعای طرفداران این کودتا که امروزه در زمره سلطنت طلبان و جریان های معاند جمهوری اسلامی قرار دارند، این است که این رویداد، ایران را از یک سقوط حتمی نجات داد و باعث حفظ یکپارچگی کشور شد؛ اما از آن سو، منتقدان این کودتا که دست برقضا، در میان طیف گسترده ای از جریان های فکری و تاریخ نگاری قرار دارند، معتقدند که کودتای سوم اسفند، مقدمه ای برای بر باد رفتن دستاورد های انقلاب مشروطیت و افتادن شعله در خرمن آزاد


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرایی وقوع کودتای سوم اسفند 1299 رضاخان

چرایی وقوع کودتای سوم اسفند 1299 رضاخان