مطالب مرتبط:
گلباران آرامگاه حافظ
گلباران آرامگاه حافظ
(تصاویر) گلباران آرامگاه حافظ شیرازی
چرا اشعار حافظ «رمزگونه» است
آرامگاه حافظ گلباران شد
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 20 مهر 1403 ساعت 09:102024-10-11سياسي

«حافظ» وسواس داشت!


سعید حمیدیان «حافظ» را آیت وسواس، دقت و تأمل می خواند و می گوید: کمتر کسی را در پهنه پارسی سرایی از این نظر عدیل او می بینم حتی نظامی و خاقانی را و حتی سلف و استادش سعدی را.

- سعید حمیدیان حافظ را آیت وسواس، دقت و تأمل می خواند و می گوید: کمتر کسی را در پهنه پارسی سرایی از این نظر عدیل او می بینم حتی نظامی و خاقانی را و حتی سلف و استادش سعدی را.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، این استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر در مقاله نگاهی به شعر و شخصیت حافظ: ملول از نفس فرشتگان که در کتاب طریق ادب منتشر شده با بیان مطالب ذکر شده، نوشته است: حافظ را همگان کم گوی و گزیده گوی می دانند.

از میان شاعران نامور تا زمان خواجه و از آنان که آثارشان کامل یا تقریباً کامل به دست ما رسیده، بعد از باباطاهر و خیام و در سنجش با فردوسی، نظامی، خاقانی، کمال اسمعیل، مولانا و امیرخسرو، حافظ از همگی کمتر سروده است؛ این را همه می دانند.

یکی از حافظ پژوهان با بخش کردن شمار کل غزل هایش بر ماه های عمر مفید شاعری اش نتیجه گرفته که او به طور میانگین، ماهی یک غزل بیشتر نمی گفته و احتمالا بقیه ایام ماه را صرف اصلاح و تهذیب همان مقدار اکنون موجود می کرده است.

سخنی است سنجیده و درست، و نخستین دریچه به وسواس اسطوره ای او.


برچسب ها: حافظ - خاقانی - وسواس - نظامی - استاد - سرایی - پارسی
آخرین اخبار سرویس:

«حافظ» وسواس داشت!

«حافظ» وسواس داشت!